19. ledna 2008

25 let provozu 14Tr
LC - 15:34 | [Kategorie: Aktuality] | odkaz

Právě dnes je to podle údajů kolegy Lp přesně 25 let, kdy byl do pardubického provozu zařazen první trolejbus nového typu Škoda 14Tr, jednalo se o vůz 14Tr01 číslo 301.
Za celé čtvrtstoletí provozu se v Pardubicích vystřídalo celkem 71 trolejbusů této řady, z nich 48 cedulkových bylo dodáno v letech 1983 - 1994 a 20 vozů verze 14TrM bylo zařazeno v letech 1995 až 1999. Zbývající 3 trolejbusy byly zakoupeny ojeté z Hradce Králové v roce 2001.
Několik vozů si prošlo různými většími opravami, rekonstrukcemi a modernizacemi. Za zmínku určitě stojí modernizace sedmi cedulkových trolejbusů, provedená v letech 1998 až 2001. Od roku 2005 bylo zrekonstruováno dalších 8 vozů v DP v Plzni.
V současné době zůstává v provozu 34 trolejbusů 14Tr (z nich pouze 6 cedulkových a jeden vůz 14TrR) + trolejbus 311, který je veden jako historický. Zbývajících 36 vozů bylo již vyřazeno, trolejbusy 317 a 369 po nehodách, trolejbus 332 v roce 2000 po požáru a zbytek trolejbusů byl vyřazen kvůli vysokému věku. Vyřazené trolejbusy jezdí minimálně ve 4 zahraničních zemích (Bosna a Hercegovina, Ukrajina, Rusko a Kazachstán), o některých vozech nejsou žádné další zprávy, několik vyřazených vozů stojí stále v areálu DP.

Mezi trolejbusy 14Tr se vyskytlo také několik vozů, které rozhodně stojí za zmínku:
>> trolejbus 320 z roku 1984 byl zařazen ve stavu více než 19 let, zařazen byl v říjnu 1984 a odprodán v prosinci 2003
>> naopak nejkratší dobu sloužil v provozu trolejbus číslo 369 (pokud nebereme v úvahu trolejbusy 307 a 308), který odsloužil pouze 9 let. Po nehodě 30.9.2004 stál dlouhou dobu ve vozovně a na konci roku 2005 byl kompletně rozebrán. Pokud nebudeme tento trolejbus počítat, tak zde jezdil nejkratší dobu trolejbus 318, který byl vyřazen a prodán po pouhých 11 letech. Pokud by se měly stejně staré vozy vyřazovat i nyní, nebyly by tu už žádné cedulkové trolejbusy a ani 14TrM čísel 365 až 374, navíc trolejbusy 375 a 376 by už pomalu dosluhovaly
>> trolejbusy čísel 377 až 384 jsou poslední trolejbusy 14TrM vyrobené pro Českou republiku, vůz 382 se může pochlubit nejvyšším výrobním číslem ze všech 14Tr v ČR
>> již zmiňovaný trolejbus 311 se stal historickým, přestože byl zakoupen z Hradce Králové a přesto, že ostatní cedulkové 14Tr stále ještě jezdily a jezdí v běžném provozu
>> trolejbus číslo 367 je vozem s nejdéle sloužící reklamou. Tento trolejbus s ní vyjel hned jako nový a od té doby propaguje stále tu samou firmu, i když se reklama časem trochu měnila
>> unikátem je také trolejbus 14TrM číslo 380, který měl jako jediný trolejbus ceoplošnou reklamu i přes okna. Od roku 2004 jezdil na výjimku Drážního úřadu, ta ale v roce 2005 nebyla prodloužena, takže reklama zmizela nejen z oken, ale po nějaké době z celého trolejbusu

Doufám, že trolejbusy 14Tr ještě v provozu nějakou dobu vydrží, protože by to znamenalo definitivní konec druhého nejpočetněji zastoupeného typu trolejbusů v Pardubicích, typu, kterým do práce a do škol jezdilo několik generací, typu, na který nyní někteří nadávají, ale v 80. letech to byl výkřik techniky a ze kterého v 90. letech dokázala modernizace udělat něco nového, přestože se stále jednalo prakticky o ty samé trolejbusy.

A teď něco pro ty odvážné, kteří přečetli celý text od začátku do konce. Do fotogalerie jsem přidal celkem 34 fotografií trolejbusů 14Tr od kolegy Lp a také z archivu kolegy PB (oběma za poskytnuté podklady moc děkuji). Od každého vozu, ke kterému přibyla alespoň jedna "nová" fotografie, jsem vybral pod tento text jeden malý snímek, na který když kliknete, tak se dostanete přímo na fotografie daného vozu. Většina fotografií pochází z období prvních reklam na trolejbusech, ale z archivu PB jsou také 2 fotografie z roku 1985. Omluvte prosím kvalitu některých fotografií, ale můj skener prostě nedokáže zázraky. Pokud by někdo hledat archivní fotografie sám, tak většina z nich je na stránce vyřazených 14Tr, několik fotografií přibylo také k provozním trolejbusům. Doufám, že se Vám budou fotografie líbit a že si je alespoň někteří z Vás prohlédnou a třeba si na některou z reklam ještě vzpomenou, když jezdila v běžném provozu.

Předcházející příspěvek: Fotografie Citelisů
Další příspěvek: Autobus 154 bez reklamy

Kategorie

Archiv